Omdat je als ouders het beste met je kind voor hebt, weet je soms niet wat je moet doen wanneer je ziet dat je kind problemen heeft met begrijpend lezen en/of rekenen. Het rekenen, de redactiesommen, zijn voor een deel gebaseerd op begrijpend lezen. Redactiesommen zijn sommen die in een verhaaltje verwerkt zijn. Daarom is begrijpend lezen zo belangrijk. Wanneer je als ouders ziet dat je kind worstelt met het oplossen van redactiesommen dan wil je hem of haar daarbij helpen. Als ouders is het vaak lastig om in te schatten wanneer je kind daarvoor bijles nodig heeft. De slechte resultaten die door je kind worden geboekt kunnen veroorzaakt worden doordat hij of zij even in een dip zit. De grens om vast te stellen of het een tijdelijk of een structureel probleem is kun jezelf moeilijk inschatten. Daarom is het belangrijk om tijdig in te grijpen. Je kunt daarbij kiezen uit individuele bijles aan huis.
Bijles aan huis.
Heeft je kind, door een of andere oorzaak, moeite met één of meerdere vakken dan is bijles aan huis de beste oplossing. De ervaren begeleider zal de leerling helpen met die onderdelen waarmee hij of zij moeite heeft. Bij de individuele begeleiding krijgt de leerling huiswerk opgedragen die tijdens het volgende bezoek van de begeleider nagekeken wordt. Ook kan de leerling tijdens iedere sessie vragen stellen. Wanneer er een onderdeel nog niet helemaal wordt begrepen dan zal de begeleider alles nog een keer rustig uitleggen. De leerling moet weer plezier in het leren krijgen
Plan van aanpak
Omdat voor iedere begeleider een kind een andere begeleiding nodig heeft, wordt er tijdens het eerste bezoek een plan van aanpak samengesteld. Eerst zal de begeleider een proefles geven en daarna adviseren hoeveel bijlessen gewenst zijn. De tijden van de begeleiding en de manier van werken worden in onderling overleg tussen de begeleider en de leerling opgesteld. Zo weet de leerling ook wat de doelen zijn waar ze samen de komende periode aan zullen werken. Door deze manier van bijlessen zullen de cijfers verbeteren en de stress, die er was, verminderen. Doordat de leerling weer goed kan meedraaien in de klas zal het zelfvertrouwen toenemen en hij of zij zich prettiger gaan voelen.
Wanneer de bijlessen op een prettige manier verlopen en hij of zij goed kan opschieten met de begeleider wordt het kind rustiger en zal met belangstelling uitkijken naar de volgende bijles. Ook voor de ouders thuis wordt het leuker. Ze zien dat hun kind opbloeit en niet meer gestrest is. Het kind zal na het maken van het huiswerk weer met plezier thuis of met andere kinderen spelen. De begeleider zal erop toezien dat het niet te veel huiswerk geeft, zodat het kind voldoende tijd heeft om zich te ontspannen. Natuurlijk zijn de prestaties op school belangrijk, maar het allerbelangrijkste is dat je kind gelukkig is en voldoende zelfvertrouwen heeft.